Pic

Борба със следващото поколение измами

В днешната дигитална епоха измамите се развиват със застрашителни темпове. Профилите на жертвите, които преди се отнасяха предимно за възрастни и немощни хора, сега включват и по-млади, напълно функциониращи възрастни. През 2022 г. лицата на възраст 20-59 години са докладвали 63% от всички измами в САЩ. Промишлените отрасли, към които се насочват измамниците, също се развиват и вече включват тези в областта на крипто и игрите.

В миналото повечето възрастни бяха в състояние да прозрат измамите и да ги избегнат.

Въвеждането на генеративния изкуствен интелект обаче промени правилата на играта, като превърна обикновените схеми в изключително сложни усилия. Генеративният ИИ, подмножество на изкуствения интелект (ИИ), прави вълни в света на киберпрестъпността. Това е технология, която може да генерира съдържание, което е практически неразличимо от създаденото от човека. Независимо дали става въпрос за създаване на убедителен текст, изображения или аудио, генеративният ИИ използва дълбоко обучение и невронни мрежи, за да създава изключително реалистични и убедителни резултати в голям мащаб. Съмнителните кол центрове в страните от третия свят са заменени от автономни инструменти на ИИ. Тази способност се превърна в мощен инструмент в ръцете на измамниците.

Измамниците бързо се възползваха от потенциала на генеративния ИИ за извършване на различни измамни дейности.

Те увеличават усилията си чрез автоматизация, тъй като провеждат разговорни измами с помощта на ботове, задвижвани от ИИ, имитиращи човешки взаимодействия в канали като електронна поща, текстови съобщения и дори платформи като WhatsApp. Тези ботове въвличат нищо неподозиращи лица, като ги карат да разкриват чувствителна информация или да участват във финансови трансакции, които са от полза за престъпниците. Освен това технологията за генеративен ИИ се използва за създаване на дълбоко фалшиви гласови записи, което прави измамните телефонни обаждания още по-убедителни.

Една от областите, които предизвикват особено безпокойство, е начинът, по който генериращият изкуствен интелект се използва за кражба на информация за кредитни карти. Като използват генерирани от ИИ фишинг уебсайтове, имейли и текстови съобщения, престъпниците могат да заблудят хората да разкрият данните за кредитните си карти. Те дори могат да използват гласови обаждания с технологията Deep Fake, за да измамят нищо неподозиращите жертви. Реализмът на тези измами прави все по-голямо предизвикателство за потребителите да правят разлика между истинските и измамните съобщения.

Отговорност на предприятията за предотвратяване на измамите

Със засилването на битката срещу измамите, генерирани от изкуствен интелект, предприятията се оказват на предната линия на защитата. В края на краищата те са тези, които одобряват транзакциите, при които се използват откраднати платежни устройства. Те са и страната, която ще бъде засегната от обратни плащания и потенциални санкции, което им дава силен финансов стимул да предотвратяват измами.

Дори когато клиентите са виновни за открадването на кредитните им карти, те пак ще обвиняват предприятията, че са приели плащането. Неотдавнашно проучване установи, че 24% от клиентите смятат, че бизнесът, в който е извършена измамната транзакция, е отговорен за това. Тези клиенти са много по-малко склонни да правят бизнес в бъдеще с компания, която според тях е обработвала неправилно тяхната информация. Предприятията, които не са в състояние да открият измамата, ще видят как клиентите им правят своите покупки при конкурента си по пътя.

Последиците от неразкриването на измамите са сериозни. Комбинацията от отлив на клиенти, съчетана с връщане на суми и санкции, е сериозен удар върху крайния резултат. Предприятията биха могли да изберат подход на отказ на плащане, при който се избягва рискът. Исторически погледнато обаче, този подход означава отказване на до 20 % или повече от законните транзакции. Този подход отново ще има значително въздействие върху рентабилността.

Борба с измамите, генерирани от изкуствен интелект

За да се борят с нарастващата вълна от генерирани от ИИ измами, предприятията и финансовите институции все повече се обръщат към самия ИИ. Тези решения за предотвратяване на измами, задвижвани от ИИ, могат да обработват огромни количества данни в реално време, като идентифицират модели и поведенчески аномалии, които могат да показват измамни дейности. Алгоритмите за машинно обучение могат непрекъснато да се адаптират към променящите се заплахи, което се оказва безценно в продължаващата борба с измамите.

Технологията за изкуствен интелект е от решаващо значение за бързото и точно идентифициране на измамни транзакции и предотвратяването на финансови загуби. Чрез по-точното разграничаване на легитимните от измамните дейности тези инструменти също така помагат за намаляване на фалшивите положителни резултати, като гарантират, че легитимните клиентски трансакции не са погрешно маркирани като измамни. Тези, които не желаят да приемат изкуствен интелект за предотвратяване на измами, трудно ще останат конкурентоспособни в своята област.

Спешна нужда, на която трябва да се обърне внимание сега

Не може да се преувеличи спешната необходимост от справяне с нарастващото предизвикателство на измамите с генеративен ИИ. Генериращият изкуствен интелект е в начален стадий на развитие. Всеки ден той продължава да се развива, да се учи и да се трансформира. Самите измамници ежедневно се учат как по-добре да използват ефективно генеративния ИИ и да увеличават още повече мащаба на своите дейности. С течение на времето технологичният напредък и подобренията в уменията на измамниците ще представляват мощно предизвикателство, което трябва да бъде преодоляно.

Предприятията трябва да осъзнаят отговорността си за защита на своите клиенти и на самите себе си от променящия се пейзаж на заплахите. Те нямат друг избор, освен да внедрят инструментите на изкуствения интелект, за да си дадат шанс да прогнозират и предвидят следващите ходове на тези измамници. Ако не успеят да го направят, това може да има тежки последици както за продавачите на цифрови стоки, така и за техните клиенти. Наложително е фирмите да предприемат незабавни действия за борба с измамите и да запазят доверието на своите клиенти.